mandag den 28. juli 2014

Æblechips og æblete


Vi var på tur i skoven, hvor vi fik samlet en masse æbler. Da gryden til æblekage var fyldt, tænkte jeg at jeg lige så godt kunne lave æblechips af resten. Det blev til en del…
Ungerne er vilde med dem. De er gode at have med på tur eller hvis de bliver utålmodige når der laves mad. Så det er bestemt ikke sidste gang jeg laver æblechips. Men næste gang køber jeg altså en æbleskræller. De skræller, deler og fjerner kernehuset. Den ville nok spare mig for mange timers arbejde ;)
Man kan lave æblechipsene, med forskellig smag. F.eks. kanel eller andre børnevenlige krydderier. Jeg satte ringene på grillspyd og lagde dem på tværs af et ildfastfad, så enderne hvilede på kanten. Ind i ovnen og 1½-2 timer ved 125 grader.
DSC00872Da vi nu skulle lave æblechips osv, og skulle skrælle alle de æbler, tørrede jeg æbleskrællen i ovnen, sammen med æblechipsene (ca. 1 time) og så kan det bruges til te. Jeg har blandet lidt mynte i, for at give lidt ekstra smag.

Så fik jeg anskaffet mig en æbleskræller.. Den er fantastisk nem at have med at gøre, og gør både skrælle og skærearbejdet MEGET nemmere og tidsbesparende! Det kan klart anbefales at købe sådan en :) Den kan både skrælle, skære og fjerne kærnehuset… og alle 3 ting både på en gang, eller hver for sig…
DSC00880
Se også mit tidligere opslag med æblechips
DSC00835
DSC00879DSC00868DSC00869DSC00817

Ingen kommentarer:

Send en kommentar