søndag den 3. april 2016

Forkultivering

En ny sæson starter
Nu er den store have-sæson så småt skudt i gang. Hos os betyder det en MASSE små spirende planter rundt i vindueskarmene.
Vi har peberfrugter, tomater, auberginer, agurker og melonplanter som venter på sol og varme, for at kunne komme i drivhuset. De plejer gerne at fylde det meste af husets vindueskarme før de er klar til drivhuset. Lige nu deler de dog pladsen med diverse kål, salater, ærter, løg, forårsløg, porrer, spinat og div. krydderurter.
Det er ikke for kønt at se på, og alligevel nyder jeg at gå og se på alle de dejlige ting der pipler frem! DET er da forår!
Lidt efter lidt rykker de forskellige ting ud i vores overdækkede terrasse. De skal dog stadig dækkes lidt til ved nattefrost. Så bliver der plads til nyt i vindueskarmene og drivhusplanterne kan få nogle større potter.



Derfor forkultiverer jeg...
Hvis man forkultiverer lidt løbende, vil man have fine små planter til udplantning i haven, efterhånden som der bliver plads til nye planter. Man får tidligere høst og man skal ikke bruge pladsen i haven på, at vente på at tingene skal spire frem. Man forlænger også sæsonen i den anden ende, da man kan plante større planter ud som efterafgrøde.

Genbrug

Jeg går stærkt ind for genbrug. Til min forkultivering har jeg brugt skilte lavet af gamle persienner. Man kan også bare klippe nogle ud af forskelligt plastik som alligevel skal smides ud. F.eks. diverse bøtter og bakker der har været mad i.
Sørg for at skrive med vandfast tusch.

Jeg bruger også diverse bakker fra f.eks. kød, til at så i. Enten direkte eller som "underskål" under diverse mindre bøtter, potter og toiletruller.
Toiletrullerne er rigtig gode, da planterne faktisk kan plantes ud i dem efterfølgende, hvor de vil kompostere. Jeg plejer at folde dem sammen i bunden, for at jorden bliver i dem, og folder dem så ud ved udplantning, for at rødderne hurtigt kan brede sig.



Anbefaling!
Hvis man er lidt ny på haveområdet, eller bare har brug for lidt gode råd eller nyttig viden, vil jeg helt klart anbefale Havenyt. Det er en fantastisk hjemmeside, hvor jeg endnu ikke har formået at have et spørgsmål som jeg ikke har kunnet finde svar på.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar